De stad van klei

Vanuit de Stichting Vrienden van 5MW is er in het schooljaar 2018/19 een serie beeldende vorming lessen georganiseerd en bekostigd. De lessen werden gegeven door Marije Geursen en Astrid Hermes.

De hele school heeft in drie lessen leren kleien. Iedere bouw kreeg opdrachten op het eigen niveau en met uitdagingen passend bij de leeftijd. De lessen werden kosmisch aangepakt door iedere keer te beginnen met een plaatsing in de tijd ((kunst)geschiedenis) en materiaalkennis. Een video van iemand die naar een rivieroever gaat om klei te scheppen was daar ook onderdeel van. Maar er is ook bijvoorbeeld naar het schoolgebouw gekeken als een gebouw van klei (baksteen).

De serie lessen werd begonnen met de persoonlijke beleving van het materiaal klei en eindigde met een gezamenlijk, verbindend kunstwerk van alle leerlingen van school.

Bijzonder is om te melden dat klei een voor velen een onbekend materiaal was en dat aan het eind van het project er met veel inzet en plezier mee gewerkt werd.

1e les: kleien met je ogen dicht
Voelen, ruiken en vormen van de klei, zonder te kijken. Uiteindelijk met z’n allen aftellen en kijken wat je hebt gemaakt. De onderbouw maakte daarna een dier en in de midden- en bovenbouw werden daarnaast nog ‘one minute sculptures’ gemaakt.

2e les
De onderbouw maakte een totempaal met het thema ‘dierenkracht’. Naast klei werden verschillende vormen en kleurtjes gebruikt en waren er kleine materialen om toe te voegen.

Groep 3/4 heeft maskers van klei gemaakt met een reliëf, textuur, een holle vorm en een uitstekende vorm. Geweldige resultaten van een creatieve en motorisch al handige leeftijdsgroep!

Groep 5/6 heeft zelfportretten gemaakt: een moeilijke maar daardoor zeer geslaagde opdracht. Vorm, verhouding en kijken kwamen rijkelijk aan bod. Prachtig om te zien dat doorzetten tot geweldig resultaat leidt.

3e les: de stad van klei
Van groep 3/4 tot 7/8 hebben de kinderen een huisje gekleid dat helemaal bij hen past. Eerst werd aan de hand van architectuur gekeken naar hoe een huis past de bewoner: vergelijk eens het huis van Pipi Langkous met de Trump Tower.
De vraag aan de kinderen was: wat zijn jouw eigenschappen en hoe kan je daar een huis bij maken? Aan het eind van de les werden alle huisjes samen gezet op een plateau en alle plateaus samengevoegd tot één stad. De hiervan gemaakte foto’s vormen samen een skyline van huisjes. Een expositie hiervan is terug te vinden in de school.

Grafische werkplaats en letters drukken met groep 1/2

Van een grote, voor gedrukte, letter maakte de kleuters een huis in het thema “als ik een huis ben, dan zijn wij de stad’. Ook hier begonnen de kinderen zelf aan een eigen huisje waarbij werd gestempeld en getekend met panda krijt. Daarna hebben werden de huizen van de hele klas samengevoegd tot een straat of stad. Daaromheen hebben ze nog samen getekend en een bos, speeltuin of auto toegevoegd. Er werd zeer goed samengewerkt met een vrolijk en speels resultaat.

Groep 5/6 en 7/8 hebben een bezoek aan het nabij gelegen, inspirerende, grafische werkplaats GWA gebracht. Zij konden daar zien hoe er wordt gedrukt en mochten aan de slag met het maken van een eigen poster. Deze werd gemaakt met letters zonder een woord of tekst te schrijven.